Wat is Return on Ad Spend (ROAS) eigenlijk?

De afkorting ROAS staat voor Return on Ad Spend. Het geeft antwoord op de vraag “Als ik € 1,- investeer in Google Ads (of een ander marketingkanaal), wat krijg ik daar dan voor terug?”. Een ROAS van 4 geeft weer dat een bedrijf voor elke euro advertentiebudget € 4,- omzet realiseert.

Return on Ad Spend is één van de KPI’s waar Google Ads-campagnes op kunnen worden aangestuurd.

Hoe je ROAS berekent

De formule om Return on Ad Spend te berekenen is erg eenvoudig. Je deelt je omzet, in Google Ads aangeduid met conversiewaarde, door de advertentiekosten die je maakte.

ROAS-berekening

In bovenstaand voorbeeld levert elke euro die je investeerde dus € 4,38 aan conversiewaarde, oftewel omzet, op.

Je kunt de ROAS berekenen op accountniveau, maar ook op campagneniveau, advertentiegroepniveau of zoekwoordniveau. Zo kun je dus op elk niveau berekenen wat de effectiviteit van je advertentie-inspanningen was.

Wat is een goede ROAS?

Nu je weet wat Return on Ad Spend is, zul je je vast afvragen wat de ROAS is die jij voor jouw campagnes moet gebruiken.
De perfecte ROAS verschilt per branche, en zelfs tussen bedrijven binnen dezelfde branche zijn er verschillen. De gewenste ROAS hangt samen met de kosten die jij, naast de advertentiekosten, nog meer maakt. Denk aan de kostprijs of inkoopprijs van jouw product, maar ook aan zaken als personeelskosten, verzendkosten, opslagkosten etc. 

Wat is jouw minimale ROAS?

De marge die jij maakt op jouw producten of diensten bepaalt dus wat jij minimaal aan ROAS moet aanhouden.

Stel: Je verkoopt een jurkje op je site voor € 100,-. De inkoopkosten van het jurkje plus alle andere kosten bedragen € 60,-. Je maakt dus € 40,- winst op de verkoop van dit jurkje; met andere woorden: je hebt een winstmarge van 40%. Als je dit volledige bedrag uitgeeft aan advertenties heb je onder de streep niets verdiend aan de verkoop van het jurkje. Je speelde break even. In dit geval heb je een ROAS van 2,5.

Voorbeeld ROAS-berekening

Je minimaal benodigde ROAS, oftewel je break even ROAS, kun je berekenen met de volgende formule:

Break even ROAS berekening

ROAS vs. CPA (Cost per acquisition)

Naast Return on Ad Spend kennen we ook Cost per Acquistion (CPA) als KPI om Google Ads-campagnes op te sturen. CPA is een veelgebruikte metric voor leadgeneratie. Je deelt de totale kosten die je maakte voor het adverteren door het aantal leads dat het opleverde en je hebt jouw CPA. Bij leads weet je nog niet precies wat ze je uiteindelijk opleveren

Bij Cost per Acquistion houd je geen rekening met de waarde van een conversie. Of een afgerekende order nu € 100,- of € 700,- kostte, de kosten die je wilde maken voor het realiseren van de verkoop houd je gelijk. Je begrijpt zelf waarschijnlijk wel dat dit voor e-commerce niet de handigste keuze is. Immers, de afgerekende order van € 700,- is 7 keer zoveel waard en om dergelijke orders te realiseren heb je waarschijnlijk meer over dan voor orders van € 100,-. Bij leadgeneratie weet je echter nog niet wat een lead je op voorhand gaat opleveren. In dat geval kan een vast bedrag hanteren voor elke gegenereerde lead een prima methode zijn om je campagnes te sturen.

Rianne Jacobs-Schouten

Online Search Specialist & Eigenaar

In 2015 startte Rianne als freelancer. Nu, 5 jaar later, bouwt ze, samen met haar team, hard aan de groei van dTLS., én aan de online groei van haar klanten. Rianne kent de ins and outs van Google Ads en deelt haar kennis graag.