Categorie: Google Ads
Nog helemaal niet zo lang geleden, in september 2018, wijzigde Google de exact match types redelijk ingrijpend. Op 31 juli kondigde Google opnieuw een verandering van de match types aan. Ditmaal heeft de wijziging betrekking op de match types broad match modified en phrase.
Meer over Google Ads leren?
Word lid van de dTLS. Updates en ontvang wekelijks een Google Ads tip in jouw inbox.
Wat houdt de wijziging precies in?
Google schrijft zelf het volgende:
To help you reach more consumers without the need for exhaustive keyword lists, we started allowing exact match keywords to match to close variants late last year.
In the coming weeks broad match modifier and phrase match keywords will also begin matching to words within the search query that share the same meaning as the keyword.
BMM, wat was dat ook al weer?
Bij BMM-zoekwoorden (broad match modified) worden jouw advertenties getoond bij zoekopdrachten waar woorden voor, tussen of achter de door jouw opgegeven zoekwoorden staan. Ze worden aangeduid met een plusje.
Een voorbeeld: +groene +jurk kan worden gekoppeld aan de zoekopdracht ‘waar vind ik een mooie groene lange jurk‘, maar ook aan ‘jurken groen‘. De van een plusje voorziene woorden dienen dus in de zoekopdracht te staan, maar de volgorde maakt niet uit.
Bij koppeling aan zoekopdrachten stond Google nauwe varianten, spelfouten, enkelvoud of meervoud, afkortingen en accenten altijd al toe. Dit zie je hierboven bij het voorbeeld van ‘jurken groen‘. De nieuwste wijziging van Google gaat echter ook zoekopdrachten met een zelfde betekenis toestaan.
Google geeft zelf het volgende voorbeeld van de nieuwe matching:
En dus ook bij phrase zoekwoorden?
Ja, ook bij phrase zullen zoekopdrachten met een zelfde betekenis worden toegestaan.
Bij phrase zoekwoorden, die worden aangeduid met aanhalingstekens, worden advertenties getoond bij zoekopdrachten waarbij de opgegeven zoekwoorden in de door jou aangegeven volgorde voorkomen. Er mag wel iets voor of achter staan. Een voorbeeld: “groene jurk” kan dus gekoppeld worden aan ‘waar vind ik een mooie groene jurk‘, maar niet aan ‘groene lange jurk‘ of ‘jurk groen‘.
Ook bij phrase matching stond Google nauwe varianten, spelfouten, enkelvoud of meervoud, afkortingen en accenten altijd al toe. Met de nieuwste wijziging wordt dit dus ook uitgebreid met zoekopdrachten met een zelfde betekenis.
Een voorbeeld van de nieuwe matching:
Wat zijn de gevolgen van deze wijziging?
De wijziging zal eerst uitgerold worden in Engelstalige accounts. Anderstalige accounts zullen in 2020 volgen.
Google verwacht dat er gemiddeld 3% tot 4% meer klikken en conversies zullen voortkomen uit deze wijziging. Gemiddeld 85% van deze nieuwe klikken komt volgens Google van zoekopdrachten die nog niet in het account zijn opgenomen.
Enerzijds betekent dit een mooie kans op groei van het account, al is het een beperkte. Anderzijds lijkt Google er geen rekening mee te houden dat de nu nieuw gekoppelde zoekwoorden wellicht niet voor niets in het account zijn opgenomen (slechte conversieratio, toch net wat nuanceverschil in zoekintentie etc).
Mijn advies: houd je account goed in de gaten en voeg waar nodig negatieve zoekwoorden toe.
Online Search Specialist &
Eigenaar
Rianne Jacobs-Schouten
In 2015 startte Rianne als freelancer. Inmiddels bouwt ze, samen met haar team, hard aan de groei van dTLS. én aan de online groei van haar klanten. Rianne kent alle ins and outs van Google Ads en deelt haar kennis graag.