Categorie: Google Shopping
Opeens viel m’n oog erop. Voor een van onze klanten zorgde het affiliate netwerk opeens voor de meeste conversies. What happened there? Had mijn klant een actie waar ik niets vanaf wist, of hadden de affiliateboefjes weer een nieuwe truc bedacht?
Meer over Google Ads leren?
Word lid van de dTLS. Updates en ontvang wekelijks een Google Ads tip in jouw inbox.
Affiliateboefjes?
Affiliate, wat is dat? Wikipedia meldt er het volgende over:
Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen – abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd.
De affiliate genereert dus verkeer vanaf zijn site naar de site van de adverteerder en ontvangt daar een vergoeding voor op het moment dat het verkeer leidt tot een verkoop/lead op de site van de adverteerder. En de term affiliateboefjes dan, waar komt die vandaan? Laten we het erop houden dat het vergoeden voor gegenereerde verkopen creatief kan maken. Ga je als bedrijf aan de slag met affiliate marketing, dan is er vaak sprake van een spanningsveld. Enerzijds ben je blij met de door affiliates gegenereerde verkopen en leads. Anderzijds wil je niet betalen voor verkopen of leads die ook wel behaald hadden geworden zonder de inspanningen van de affiliate.
CSS programma
Oké, helemaal helder nu wat affiliates zijn? Dan kunnen we gaan kijken hoe het kan dat affiliate opeens voor zoveel conversies zorgde. Ik verklap het maar gelijk: de oorzaak hiervan moet worden gezocht bij het CSS programma voor Google Shopping.
Voor Google Shopping heeft een adverteerder een Merchant Center nodig, waarbinnen hij zijn domein(en) moeten verifiëren. Zo weet Google zeker dat de adverteerder ook de eigenaar is van de site waarvoor geadverteerd wordt. Sinds Google startte met het Google CSS-programma kunnen er ook Shopping-advertenties getoond worden door vergelijkingsites. En deze vergelijkingsites hoeven niet aan te tonen dat zij de eigenaar van een specifiek domein zijn. Dit maakt het voor hun dus mogelijk om in Google Shopping te adverteren met jouw productaanbod en over de sales die hieruit komt een affiliatevergoeding te berekenen.
Waarom je dit niet zou moeten willen
Jouw product wordt maar één keer getoond in de Shopping-resultaten: door jou óf door de CSS-partners die er mee adverteren. Dus als er naast jou ook nog andere partijen met jouw productaanbod adverteren, concurreren zij met jouw campagnes. Dit kan er dus voor zorgen dat het aantal conversies dat je zelf uit Google Shopping haalt, lager zal liggen als er ook andere partijen met jouw productaanbod aan de haal gaan.
Kun je hier niets aan doen?
Ja hoor, zeker wel!
Je kunt de CSS-partners blocken in je Merchant Center. Hier is echter iets geks mee: je hebt alleen de optie om CSS-partners te blocken als je account niet aan een CSS-partner is gekoppeld. Maak je zelf gebruik van een CSS-partner voor je Google Shopping-campagnes? Maak dan een nieuw Merchant Center aan (naast het Merchant Center dat gekoppeld is aan de CSS-partner en dat je voor je Shopping-campagnes gebruikt) en verifieer hier je domein. Vervolgens kun je in dit nieuwe Merchant Center, dat dus niet gekoppeld is aan de door jou gebruikte CSS-partner, CSS-partners blocken. Dit doe je als volgt:
- Klik in het Merchant Center op het ‘Bacootje’. Kies daarna onder Tools op Shopping ads setup.
- Kies nu voor Affiliates & CSS.
- Helemaal onderaan de pagina vind je een uitklapmenu ‘CSSs’. Hier vind je alle CSS-partijen die met jouw producten adverteren en hier kun je dus aangeven welke CSS-partijen dit niet mogen.
- Zoals je ziet heb ik naast Google Shopping, nog bij één andere partij de toegang niet geblokkeerd. Dit is een CSS-partner waar onze klant bij is aangesloten. Deze moet natuurlijk nog wel in staat zijn om te adverteren.
Wil je meer weten over Google Shopping en Google Ads? Volg één van onze trainingen en spijker je kennis bij op het gebied van Google Ads en Google Analytics.
Nog wat tips:
- Wil je niet dat affiliates met jouw producten adverteren in Google Shopping? Zorg dan dat je in je affiliatevoorwaarden duidelijk opneemt dat dit niet is toegestaan.
- Controleer met regelmaat bovenstaand overzicht in het Merchant Center. Ik blockte een maand of 2 geleden alle CSS-partijen. Inmiddels staan er weer drie nieuwe bij.
Online Search Specialist &
Eigenaar
Rianne Jacobs-Schouten
In 2015 startte Rianne als freelancer. Inmiddels bouwt ze, samen met haar team, hard aan de groei van dTLS. én aan de online groei van haar klanten. Rianne kent alle ins and outs van Google Ads en deelt haar kennis graag.