Categorie: Online Marketing Tips & Trucs
Denk je aan Google, dan denk je aan de zoekmachine. Maar wist je dat Google ook een uitgebreid display netwerk heeft? Het Google Display Netwerk bestaat uit meer dan twee miljoen websites en apps, waarin advertenties vanuit Google kunnen worden geplaatst. Zo vallen Gmail en YouTube bijvoorbeeld in het Google Display Netwerk Maar ook sites als Nu.nl en Funda vallen onder het GDN.
Meer over Google Ads leren?
Word lid van de dTLS. Updates en ontvang wekelijks een Google Ads tip in jouw inbox.
Soorten advertenties in het Google Display netwerk
In het Google Display Netwerk kun je adverteren met de bekende tekstadvertenties (die je ook in de zoekmachine worden getoond), maar ook met beeldadvertenties: banners dus.
Responsieve Display Advertenties
Ook kent Google de zogenaamde responsieve display advertenties. Hiervoor hoef je geen banners te (laten) maken. Je hebt simpelweg een vierkante en een liggende afbeelding nodig. Je kunt ook je logo toevoegen. Je schrijft daarna wat korte tekstjes (een korte kop, een lange kop en een beschrijving). Van de korte kop en de beschrijving kun je meerdere varianten toevoegen. Vervolgens combineert Google dit alles tot advertenties in verschillende formaten. Hieronder zie je wat voorbeelden.
Zoeknetwerk vs. Google Display Netwerk
Een groot voordeel van adverteren in zoekmachines is dat de zoeker op zoek is. Met andere woorden: de zoeker heeft een bepaalde intentie. De zoeker is zich bijvoorbeeld aan het oriënteren op een aankoop, of heeft zijn keus zelfs al gemaakt en wil nu overgaan tot koop. Je richt je advertenties dus op een heel interessante doelgroep.
Bij het Google Display Netwerk ligt dit anders. De banners worden aan mensen getoond, terwijl zij surfen over andere sites. Er is op dat moment dus geen sprake van een zoekintentie. Je kunt je displayadvertenties op verschillende manieren targeten, waardoor je kunt zorgen dat de mensen die je bereikt potentieel interessant zijn. De verschillende vormen van targeting zijn:
- Contexttargeting: Je advertenties worden geplaatst op sites die over een bepaald onderwerp gaan of bepaalde zoekwoorden bevatten.
- Doelgroeptargeting: Je advertenties worden getoond aan mensen die tot een bepaalde doelgroep behoren. Dit kan zijn:
- Remarketing: Je advertenties worden weergeven aan mensen die al eerder op je site -of onderdelen daarvan- kwamen.
- Affiniteitsdoelgroep: Je advertenties worden weergegeven aan mensen
- In market-doelgroep: Je advertenties worden getoond aan mensen die onderzoek doen naar bepaalde producten/diensten of ze overwegen deze te kopen.
- Demografische targeting: Je advertenties worden getoond aan bijvoorbeeld mensen van een bepaald geslacht of binnen een bepaalde leeftijdsgroep.
- Klantenmatch: Je advertenties worden weergegeven aan jouw bestaande klanten of look-a-likes hiervan. Hiervoor moet je informatie over jouw klanten delen met Google.
Online Search Specialist &
Eigenaar
Rianne Jacobs-Schouten
In 2015 startte Rianne als freelancer. Inmiddels bouwt ze, samen met haar team, hard aan de groei van dTLS. én aan de online groei van haar klanten. Rianne kent alle ins and outs van Google Ads en deelt haar kennis graag.