Wat is het Google display Netwerk (GDN)?

Denk je aan Google, dan denk je aan de zoekmachine. Maar wist je dat Google ook een uitgebreid displaynetwerk heeft? Het Google Display Netwerk bestaat uit meer dan twee miljoen websites en apps waarin advertenties vanuit Google kunnen worden geplaatst. Zo vallen Gmail en YouTube bijvoorbeeld in het Google Display Netwerk, maar ook bijvoorbeeld sites als Nu.nl en Funda.

Soorten advertenties in het Google Display netwerk

In het Google Display Netwerk kun je adverteren met de bekende tekstadvertenties (die ook in de zoekmachine worden getoond), maar ook met beeldadvertenties: banners dus. 

Responsieve Display Advertenties

Ook kent Google de zogenaamde responsieve display advertenties. Hiervoor hoef je geen banners te (laten) maken. Je hebt simpelweg een vierkante en een liggende afbeelding nodig. Je kunt ook je logo toevoegen. Je schrijft daarna wat korte tekstjes (een korte kop, een lange kop en een beschrijving). Van de korte kop en de beschrijving kun je meerdere varianten toevoegen. Vervolgens combineert Google dit alles tot advertenties in verschillende formaten. Hieronder zie je wat voorbeelden.

Google Display Banner
Voorbeeld responsieve display ad
Voorbeeld responsieve display advertentie
Voorbeeld responsieve display ad
Voorbeeld responsieve display ad

Zoeknetwerk vs. Google Display Netwerk

Een groot voordeel van adverteren in zoekmachines is dat de zoeker op zoek is. Met andere woorden: de zoeker heeft een bepaalde intentie. De zoeker is zich bijvoorbeeld aan het oriënteren op een aankoop, of heeft zijn keus zelfs al gemaakt en wil nu overgaan tot koop. Je richt je advertenties dus op een heel interessante doelgroep.

Bij het Google Display Netwerk ligt dit anders. De banners worden aan mensen getoond, terwijl zij surfen over andere sites. Er is op dat moment dus geen sprake van een zoekintentie. Je kunt je displayadvertenties op verschillende manieren targeten, waardoor je kunt zorgen dat de mensen die je bereikt potentieel interessant zijn. De verschillende vormen van targeting zijn:

  • Contexttargeting: Je advertenties worden geplaatst op sites die over een bepaald onderwerp gaan of bepaalde zoekwoorden bevatten.
  • Doelgroeptargeting: Je advertenties worden getoond aan mensen die tot een bepaalde doelgroep behoren. Dit kan zijn:
    • Remarketing: Je advertenties worden weergeven aan mensen die al eerder op je site, of onderdelen daarvan, kwamen.
    • Affiniteitsdoelgroep: Je advertenties worden weergegeven aan mensen
    • In market-doelgroep: Je advertenties worden getoond aan mensen die onderzoek doen naar bepaalde producten /diensten of overwegen deze te kopen.
    • Demografische targeting: Je advertenties worden getoond aan bijvoorbeeld mensen van een bepaald geslacht, of binnen een bepaalde leeftijdsgroep.
    • Klantenmatch: Je advertenties worden weergegeven aan jouw bestaande klanten, of look-a-likes hiervan. Hiervoor moet je informatie over jouw klanten delen met Google.

Rianne Jacobs-Schouten

Online Search Specialist & Eigenaar

In 2015 startte Rianne als freelancer. Nu, 5 jaar later, bouwt ze, samen met haar team, hard aan de groei van dTLS., én aan de online groei van haar klanten. Rianne kent de ins and outs van Google Ads en deelt haar kennis graag.