Categorie: Google Shopping
Begin bij een webshopeigenaar of marketeer over hun Google Shopping Feed en je wordt met een beetje geluk beloond met een hoop gezucht. Het is dat je zonder dat verrekte ding niet in Google Shopping kunt adverteren, maar ik houd de trajecten om voor mijn klanten tot Google Shopping Feeds te komen die voldoen aan Google’s specificaties eerlijk gezegd toch wel verantwoordelijk voor enkele van mijn grijze haren 😉
Meer over Google Ads leren?
Word lid van de dTLS. Updates en ontvang wekelijks een Google Ads tip in jouw inbox.
Begin met een goede Google Shopping Feed
In ons eerdere blog over het Google Merchant Center vertelde mijn collega Sabine al dat er 3 zaken nodig zijn om te kunnen adverteren in Google Shopping: een productfeed, een Google Merchant Center en een Google Ads account. De kwaliteit van de productfeed is van essentieel belang. Door je productfeed zoveel mogelijk te optimaliseren, en Google dus te voorzien van uitgebreide informatie over jouw producten, stel je Google in staat om zo relevant mogelijke zoektermen aan jouw producten te matchen. Het optimaliseren van Google Shopping-campagnes begint dus niet in de Google Ads interface, maar bij het optimaliseren van de feed! Wat mij betreft blijft dit onderdeel te vaak onderbelicht.
Google product-specificaties
De productfeed moet aan de specificaties voldoen die Google daaraan stelt. En daar start het probleem van veel webshopeigenaren en marketeers. De specificaties zijn oneindig uitgebreid en bevatten allerlei uitzonderingen, die bijvoorbeeld enkel van toepassing zijn als je in Rusland of Japan adverteert. Volledigheid en overzichtelijkheid gaan helaas niet altijd goed samen. Daarom maakte ik jaren geleden voor mezelf een sheet waarmee ik gemakkelijk feeds van onze klanten kon controleren op de meest voorkomende voorwaarden. Superhandig! En goed nieuws: vanaf nu te downloaden voor jou. Maar eerst loop ik hieronder – iets uitgebreider dan in de controlesheet – de verschillende elementen door die in de feed moeten of kunnen worden opgenomen.
Download nú!
Google Shopping Feed Controlesheet
Zelf gemakkelijk jouw Google Shopping Feed controleren? Vraag onze controlesheet aan. Hiermee inventariseer je direct mogelijke verbeterpunten voor jouw feed.
Verplichte velden
Een Google Shopping Feed bevat alle informatie over de producten die je via Google Shopping wilt verkopen. De Shopping Feed moet in ieder geval de volgende kolommen bevatten:
ID
Elk product moet een unieke ID hebben. Advies van Google is om deze waar mogelijk te vullen met de SKU van het product. Bied je een product aan in verschillende landen, dan is het de bedoeling dat je overal hetzelfde ID gebruikt voor een product. Wijzig je iets in de kenmerken van je product, dan dient de ID behouden te blijven (dus niet opslaan onder een nieuw ID).
Title
De naam van het product. Vanuit Google is het advies om dezelfde titel te gebruiken als op de bestemmingspagina. Echter is het interessant om titles te optimaliseren, zodat de zoekwoorden waaraan je een product wilt laten matchen erin voorkomen. Stel bijvoorbeeld dat je een kledingwebshop hebt met de naam ‘Magic’. Op je website heb je een product staan met de title Jurk – Rood. Deze title is voor Shopping wel wat magertjes. Als je deze bijvoorbeeld optimaliseert naar Magic Dames Jurk Rood Maat 42 bevat hij veel meer informatie waardoor Google veel beter weet bij welke zoektermen het zinvol is om de jurk te tonen. Daarbij werkt een geoptimaliseerde titel goed voor de CTR. Het is trouwens niet toegestaan om wervende informatie, zoals gratis verzending op te nemen in de title van de Google Shopping Feed.
Description
Hier heb je ruimte voor meer informatie over het product: maximaal 5.000 tekens staan tot je beschikking. Belangrijk is dat je deze ruimte vult met informatie over het product en niet met algemene informatie over je webshop, informatie over je andere producten of wervende teksten, zoals gratis verzending.
Link
In dit veld neem je de link naar de productdetailpagina op.
Image_Link
Hier plaats je een link naar een productafbeelding. De afbeelding mag niet geanimeerd zijn en moet minimaal 100 x 100 pixels (voor kleding 250 x 250) groot zijn. In de afbeelding mogen geen wervende teksten, watermerk of randen zijn opgenomen. Regelmatig krijg ik de vraag of je echt alleen het product op een witte achtergrond mag tonen. Officieel is dit wel het geval. Ik zie overigens ook dat webshops soms wegkomen met andere kleuren als achtergrond. Je weet alleen vaak niet hoe lang dit wordt getolereerd. Op een dag kunnen je producten zomaar afgekeurd zijn.
Ditzelfde geldt overigens voor je product presenteren met een sfeerfoto. Het mag volgens de specificaties van Google niet, maar gebeurt wel. Wil je jouw product graag ook ‘in actie’ tonen? Plaats die afbeeldingen dan als additional_image_link. Daar mag het namelijk wel.
Availability (evt. aangevuld met Availability_Date)
In het veld availability geef je aan of een product beschikbaar is. De opties die je hier hebt zijn in stock, out of stock, preorder of backorder. Als je voor preorder of backorder kiest moet je ook het veld availability_date toevoegen. Hierin geef je de datum op waarop te reserveren of na te bestellen producten beschikbaar komen voor levering.
Price
Natuurlijk moet je in de Google Shopping Feed ook opnemen wat je producten kosten. Geef je prijs met daarbij de valuta op, dus bijvoorbeeld 22.95 EUR. De prijs moet inclusief BTW in de feed worden opgenomen. Daarbij moet de prijs die je in de feed opneemt gelijk zijn aan de prijs op je site. Heb je een B2B-webshop waar je de prijs exclusief BTW communiceert, dan loop je hier dus vast. Het is dan van belang om te zorgen dat – naast de exclusief BTW-prijs – ook de inclusief BTW-prijs op je productpagina’s wordt opgenomen.
Brand
Het is voor nieuwe producten verplicht om het merk van je producten op te nemen in de Google Shopping Feed. Uitzondering hierop zijn films, boeken en muziekopnamen. Maak je de producten zelf, of zijn het producten zonder merk (zoals bijvoorbeeld grind of haardhout), plaats dan de naam van je webshop in het veld merk.
GTIN
GTIN staat voor Global Trade Item Number. In Europa wordt dit doorgaans ingevuld met de EAN-code (streepjescode) of het ISBN-nummer (voor boeken). GTIN is een verplicht veld voor alle nieuwe producten waar een GTIN door de fabrikant is toegewezen.
MPN
Als een product geen GTIN heeft, is het verplicht om een MPN op te geven. MPN staat voor Manufacturer Part Number, en wordt afgegeven door de fabrikant van een product.
Optionele velden
Naast de hierboven beschreven verplichte velden, kent de Google Shopping Feed nog een hele rits aan optionele velden. Je bent dus niet verplicht om deze op te nemen. In sommige situaties wel trouwens. Het is dan alleen voor bepaalde productcategorieën of landen verplicht. Het gaat om de volgende kolommen:
Additional_image_link
Hier plaats je links naar extra productafbeeldingen. Je kunt zo maximaal 10 extra afbeeldingen toevoegen. Deze moeten aan de vereisten voldoen waar ook de image_link aan moet voldoen. Je mag in de extra afbeeldingen echter wel het product in gebruik/sfeerfoto’s worden toegevoegd.
Sale_price
Is jouw product in de aanbieding? Dan plaats je de uitverkoopprijs in het veld sale_price. In het veld price laat je de normale prijs staan. Zo kan Google de prijsdaling in de Shopping advertenties opnemen.
Google_product_category
Google heeft een uitgebreide producttaxonomie om alle producten die via Shopping worden aangeboden in te delen. Voeg elk van je producten in de Google Shopping Feed aan 1 categorie van deze taxonomie toe. Gebruik hierbij de meest relevante categorie. Verkoop je bijvoorbeeld Fopspenen, dan zou je kunnen kiezen voor de categorie Baby en peuter > Babyspeelgoed, maar de categorie Baby en peuter > Babyspeelgoed > Fopspenen levert Google nog een beter beeld van het product dat jij aanbiedt.
Product_type
In dit veld neem je de productcategorie op waaronder jouw product in je site staat opgenomen. Neem hier het hele pad op. Dus Home > Badmode > Bikinis in plaats van alleen Bikinis.
Identifier_exists
Zoals je bij de verplichte velden zag vereist Google een GTIN of MPN. Heeft je product geen GTIN of MPN, dan neem je in het veld identifier_exists no als waarde op.
Condition
Het is verplicht om condition op te nemen voor gebruikte of opgeknapte producten. Bij nieuwe producten is dit veld optioneel. De opties die je hier hebt zijn dus new en used.
Adult
Het veld adult is enkel verplicht bij producten gericht op volwassenen, oftewel producten met een ‘seksuele suggestieve content’.
Age_group
Voor Google Shopping in Nederland is dit een optioneel veld. Wel verplicht in Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk: voor advertenties met kledingproducten en andere producten waaraan leeftijdsgroepen zijn toegewezen. Je kunt hier kiezen uit de opties newbord, infant, toddler, kids, adult. Je mag slechts één van deze keuzes opnemen per product.
Color
Voor Google Shopping in Nederland is dit een optioneel veld. Wel verplicht in Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk: voor advertenties met kledingproducten en andere producten die in verschillende kleuren leverbaar zijn. Je mag hier geen waarden opnemen als meerkleurig of variatie. Heeft het product meerdere kleuren dan begin je met de hoofdkleur en scheid je verschillende kleuren met een slash, bijvoorbeeld rood/blauw/geel.
Gender
Voor Google Shopping in Nederland is dit een optioneel veld. Wel verplicht in Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk: voor advertenties met kledingproducten en andere producten die gericht zijn op een bepaald geslacht. Je kunt hier kiezen uit de waarden male, female en unisex.
Material
Geef in dit veld op van welk materiaal je product is gemaakt. Gaat het om een product gemaakt van meerdere materialen dan begin je met het hoofdmateriaal en scheid je verschillende materialen met een slash, bijvoorbeeld katoen/polyester.
Pattern
In dit veld geef je het patroon van je product op, bijvoorbeeld Gestreept of Polkadot.
Size
Voor Google Shopping in Nederland is dit een optioneel veld. Wel verplicht in Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk: voor advertenties met kleding/schoenen en andere producten die in verschillende maten verkrijgbaar zijn.
Item_group_ID
Voor Google Shopping in Nederland is dit een optioneel veld. Wel verplicht in Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk: als het product een variant is. Je gebruikt item_group_ID voor een set van producten die op een of meer van de kenmerken color, size, pattern, material of age_group verschillen. Je verkoopt bijvoorbeeld een jurkje in verschillende maten. Je geeft de verschillende maten dan allemaal hetzelfde item_group_ID.
Custom_label_0
In je Google Shopping Feed heb je 5 custom_labels tot je beschikking (custom_label_0 t/m custom_label 4). Elk van de labels kun je vullen met waarden die je zelf wenst. Je kunt deze informatie in Google Ads gebruiken om je Shopping-campagnes te structureren, biedingen toe te wijzen en te rapporteren. Denk bijvoorbeeld aan een veld Bestsellers, Prijsbereik of Seizoen.
Verzendinformatie
Naast alle bovengenoemde informatie kun je in je feed ook nog informatie over verzending opnemen. Echter kun je deze informatie ook in het Merchant Center plaatsen. Stel verzending van je producten kost standaard € 6,95. Dit neem je op in het Merchant Center. Je verkoopt echter ook een paar producten waarop je meer verzendkosten rekent, omdat ze heel erg zwaar zijn. Bij deze producten neem je in de feed het veld shipping_price op. De in de feed opgegeven waarde schrijft over de standaardwaarde van het Merchant Center heen. Reken je altijd dezelfde verzendkosten, voor al jouw producten? Dan is het opnemen van shipping_price in de feed dus niet nodig. Je volstaat met het opnemen van deze informatie in het Merchant Center.
Binnen Europa is het opnemen van verzendkosten verplicht in België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.
Online Search Specialist &
Eigenaar
Rianne Jacobs-Schouten
In 2015 startte Rianne als freelancer. Inmiddels bouwt ze, samen met haar team, hard aan de groei van dTLS. én aan de online groei van haar klanten. Rianne kent alle ins and outs van Google Ads en deelt haar kennis graag.