Categorie: Google Ads
Ken je dat gevoel: je logt in bij Google Ads, raakt nogal overweldigd door alle mogelijke opties, weet niet zo goed wat alles nou eigenlijk precies betekent en na een minuut of 10 sluit je het account maar weer af.
In de afgelopen jaren is Google Ads steeds uitgebreider geworden. Ik begrijp eigenlijk wel dat je soms volledig kunt verdwalen. Of dat je je in alle opties verliest, blijft rondklikken, verrast bent over nieuwe mogelijkheden die je tegenkomt, maar niet weet waar te beginnen.
Ik ga je met dit blog op weg helpen. Hieronder vind je namelijk een lijst met 7 zaken die je vandaag nog in je Google Ads account kunt oppakken en die je zeker beter resultaat gaan opleveren. Lees je mee?
Meer over Google Ads leren?
Word lid van de dTLS. Updates en ontvang wekelijks een Google Ads tip in jouw inbox.
1. Meten is weten
Als je beter resultaat wilt halen uit Google Ads, is het natuurlijk best handig om het behaalde resultaat (goed) te meten. Tijdens onze Google Ads Training kom ik met regelmaat accounts tegen waar geen meting is ingesteld. Of een meting die al maanden niet meer werkt. Start dus voordat je aan optimalisaties van je Google Ads campagnes begint met het controleren van de conversiemeting. Staat alles nog up-to-date, of is er verbetering van de conversiemeting nodig?
Zorg voor conversies die aansluiten bij jouw doel
Belangrijk is natuurlijk ook om je af te vragen of de ingestelde conversies aansluiten bij wat jij wilt bereiken met je Google Ads campagnes. Heb jij bijvoorbeeld een webshop en zet je Google Ads in met het doel meer conversies te behalen, dan is de meting van nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen misschien interessant, maar niet direct iets dat aansluit bij jouw Google Ads doel. Tenzij je een heel duidelijk verband kunt leggen tussen nieuwsbriefinschrijvingen en daarop volgende omzet natuurlijk.
Besteed de conversiemeting desnoods uit
Het inrichten van een Google Ads meting gebeurt over het algemeen eenmalig, maar bepaalt volledig hoe goed beeld jij hebt van het succes van je Google Ads campagnes. Besteed hier dus voldoende tijd aan. Laat het desnoods door een specialist inrichten als je er zelf niet uitkomt.
Meer leren over Google Ads?
Volg een Google Ads cursus bij dTLS!
- Beoordeeld met een 9.5.
- Ruimte voor jouw vragen en cases
- Zeer ervaren Google Ads specialist als trainer
Trainingsdata:
- Dinsdag 26 september 2023 – 10.00 uur (Dronten)
- Dinsdag 31 oktober 2023 – 10.00 uur (Dronten)
2. Controleer je zoektermen nog eens goed
Zoekwoorden en zoektermen, ze worden nogal eens door elkaar gehaald. Voor alle duidelijkheid:
Zoekwoord: Door jou als adverteerder in Google Ads opgegeven combinatie van zoekwoord en match type. Een zoekwoord kan uit meerdere woorden bestaan.
Zoekterm: De zoekopdracht die een Google-gebruiker daadwerkelijk intikt. Ook dit kunnen meerdere woorden zijn.
Match types
Misschien heb je wel eens wat gehoord over de in Google Ads bestaande match types. Er bestaan brede, aangepast brede, zinsdeel en exacte zoekwoorden. Het soort match type dat jij kiest voor jouw zoekwoorden, bepaalt op welke zoektermen jouw advertenties uiteindelijk worden getoond. Voeg je zoekwoorden toe, dan worden deze door Google automatisch als brede zoekwoorden aangemerkt, tenzij je actief kiest voor een van de andere types.
Brede zoekwoorden
Brede zoekwoorden kunnen worden gematched op synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten. Iets wat je, naar mijn mening, eigenlijk maar zelden moet willen. Je geeft Google namelijk ongelooflijk veel vrijheid, waarmee je het risico loopt dat de relevantie met jouw bedrijfsactiviteiten ver te zoeken is. Laatst kwam ik in een account van een nieuwe klant het brede zoekwoord kunstgras tegen. Dit woord werd onder andere gematched aan de zoektermen voetbalschoenen voor kunstgras en wat kost een voetbalveld. Je kunt op deze niet relevante gerelateerde zoekopdrachten wel behoorlijk wat geld uitgeven. Superzonde natuurlijk!
Controleer het zoektermenrapport
Controleer dus eens wat de match types van de in jouw account ingestelde zoekwoorden zijn. Ben je benieuwd op welke zoektermen jouw zoekwoorden werden gematcht, bekijk dan het zoektermenrapport. Houd er wel rekening mee dat Google sinds kort geen volledig overzicht van de zoektermen meer weergeeft.
Meer informatie over match types?
→ Lees ook: Wat zijn match types (zoektypen) in Google Ads?
3. Voeg uitsluitingszoekwoorden toe
Nu je toch in het zoektermenrapport bent, zul je vast zien dat je zoekwoord soms anders worden gematcht dan dat je wilt. Ook bij de zoektypes aangepast breed en zinsdeel is het belangrijk om de matching goed in de gaten te houden. Hoewel bij deze zoektypes geen synoniemen worden toegelaten, heb je toch kans op ‘niet voorziene bijvangst’.
Niet voorziene matching
Een voorbeeld van ‘niet voorziene bijvangst’: je adverteert op +eiwit +shake. De plusjes laten zien dat het op het zoektype aangepast breed gaat, waarbij Google in ieder geval moet zorgen dat de woorden uit je zoekwoord in de zoekopdracht voorkomen. De volgorde van de woorden en waarmee ze gecombineerd worden, maakt echter niet uit. +eiwit +shake kan dan worden gematcht op de zoekopdracht eiwit shake schadelijk? Waarschijnlijk wil je hier – als je eiwit shakes verkoopt niet met een advertentie bij staan.
Maar er zijn ook subtielere voorbeelden van matching die je niet van te voren had voorzien. Je adverteert met jouw product en wordt gematcht aan alle bekende winkelketens die deze producten ook verkopen, denk bijvoorbeeld aan +potgrond wat matcht op potgrond lidl, potgrond ah en potgrond intratuin. Op zich is dit natuurlijk niet erg: de zoeker is op zoek naar het product en kan in theorie ook bij jou kopen. Nadeel is alleen dat de zoeker vaak al helemaal in zijn of haar hoofd heeft dat hij/zij het bij de betreffende winkelketen wil kopen. Het conversiepercentage vanuit deze zoekopdrachten zal dan vaak een stuk lager liggen dan dat je gewend bent.
Controleer je zoektermrapport regelmatig
Mijn advies: loop je zoektermrapport met regelmaat zeer goed door. Sluit zoektermen uit die je niet meer in je account wilt terugzien omdat ze niet relevant zijn. Houd matching op winkelketens of concurrentienamen goed in de gaten. Gaat hier veel geld in zitten en haal je er enkel incidenteel een conversie uit, dan is uitsluiten wellicht het slimst.
Meer informatie over uitsluitingszoekwoorden
→ Lees ook: Uitsluitingszoekwoorden: Adverteer relevanter en bespaar geld [Beginnersuitleg]
4. Besteed wat tijd aan optimalisatie van je kwaliteitsscore
Google Ads kent een veilingsysteem. Bij een dergelijk systeem is het vaak zo dat wie het meest betaalt, wint. Google vormt hier een uitzondering op. In de Google Ads veiling wint de partij met de hoogste Ad Rank. De Ad Rank wordt gevormd door een combinatie van het bod en de behaalde kwaliteitsscore. Werk knetterhard aan een goede kwaliteitsscore en je bokst het misschien wel voor elkaar om met een lager bod hoger op de pagina te komen dan jouw concurrent!
Wat is kwaliteitsscore?
De kwaliteitsscore is een waardering van Google voor het feit dat jij als adverteerder relevante advertenties maakt, die van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker van de Google zoekmachine. Het is een cijfer tussen 1 en 10. De kwaliteitsscore wordt door 3 factoren bepaald:
- De verwachte CTR (Click Through Rate)
- De advertentierelevantie
- De ervaring op de landingspagina
Elk zoekwoord in je account met vertoningen krijgt een kwaliteitsscore. Die kun jij zelf ook in het account inzien. Je kunt ook zien hoe de score op de onderliggende 3 factoren voor de kwaliteitsscore zijn. Zo kun je dus bepalen op welk van deze onderdelen je moet inzetten om verbetering te behalen.
De CTR verbeteren
Blijf je achter op CTR, kijk dan extra goed naar mogelijke uitsluitingen. Immers: niet relevant verkeer dat gematcht wordt op jouw advertentie, zal zich minder vaak door jouw advertentie aangesproken voelen en dus ook minder vaak klikken. Hierdoor zorgt het voor een lagere CTR. Schrap je dit verkeer uit je campagnes, dan wordt de matching relevanter en daarmee ook de CTR.
Uitsluitingen toevoegen is maar één van de dingen die je kunt doen om je kwaliteitsscore te verbeteren. Ik heb nog veel meer tips op dit vlak voor je. Binnenkort ga ik hier in een apart blog wat dieper op in. Als eerste op de hoogte van nieuwe blogs? Schrijf je dan in voor de dTLS. Updates!
5. Houd de prestaties per apparaat in de gaten
Als je binnen je Google Ads campagnes kiest voor handmatige CPC geef je biedingen op op zoekwoordniveau, advertentiegroepniveau of campagneniveau. Je stelt bijvoorbeeld in dat je maximaal € 1 wilt betalen voor een klik op een zoekwoord. Ongeacht welk apparaat de zoeker gebruikt. Jouw bod is even hoog voor vertoning van je advertentie op mobiel, als voor vertoning op desktop. Niet per se handig als het conversiepercentage op mobiel veel lager ligt dan op desktop.
Een rekenvoorbeeld
Stel dat je in bovenstaand voorbeeld een maximale CPC van € 1 hebt ingesteld, dan betaal je dus voor 100 klikken € 100. Op desktop gaat je dat ongeveer 9 conversies opleveren, op mobiel slechts 4,5. Op desktop betaal je dus € 11 voor 1 conversie, op mobiel 2 keer zoveel!
Bodaanpassingen
De oplossing voor bovenstaand probleem is het gebruik van bodaanpassingen. Hierbij geef je per campagne/advertentiegroep aan dat je de biedingen die je ingesteld hebt op zoekwoordniveau/advertentiegroepniveau wilt bijstellen per apparaat. In bovenstaand voorbeeld kun je bijvoorbeeld op mobiel een bodaanpassing toepassen van -50%, aangezien de prestaties ook ongeveer 50% lager liggen.
6. Test eens met automatische biedstrategieën
Als je mij twee jaar geleden had vertelt dat ik dit nu zou adviseren, had ik je denk ik voor gek verklaard. Ik was om het voorzichtig uit te drukken nogal sceptisch over de biedstrategieën van Google. Maar… inmiddels moet ik toch toegeven dat ze best heel lekker werken en goed resultaat leveren. Wel is er een belangrijke voorwaarde: zo’n algoritme kan pas echt goed z’n werk doen als er voldoende data beschikbaar is. We hanteren daarom bij dTLS. als ondergrens zo’n 25 conversies per maand (op campagneniveau). Google houdt zelf lagere adviesaantallen aan, maar ik vind de resultaten dan vaak niet overtuigend.
Je biedstrategie A/B testen
Heb jij campagnes met meer dan 25 conversies per maand en gebruik je nu nog handmatige CPC? Overweeg dan echt eens om te testen met de automatische biedstrategieën doel-ROAS of doel-CPA. Ook kun je gebruik maken van een experiment. Hiermee kun je de huidige campagne A/B-testen. Je maakt dan voor de B-versie een kopie van de campagne en past de biedstrategie aan. Vervolgens worden beide versies tegen elkaar getest en kun je zien of een automatische biedstrategie voor jouw campagnes werkt.
7. Verken de mogelijkheden van doelgroepen binnen Google Ads
Sinds het begin draait alles binnen Google Ads om zoekwoorden. Je voegde zoekwoorden toe aan je campagnes, gaf aan in welke locatie je mensen wilde targeten en je ging van start. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook advertising, waarbij je specifieke doelgroepen target. Maar zou het niet mooi zijn als je beide vormen kunt combineren? Je richt je dan met de door jou geselecteerde zoekwoorden op een specifieke doelgroep en niet meer op alle mensen die die zoekwoorden intikken binnen een bepaalde locatie. Nou dat kan hoor!
Inmiddels heeft Google een uitgebreid aanbod aan doelgroepen die je aan je campagnes kunt koppelen. Ook kun je zelf remarketingdoelgroepen aanmaken. Vervolgens kun je kiezen of je de doelgroepen target (dus dat je je advertenties alleen toont aan zoekers in deze specifieke doelgroepen) of ter oberservatie aan de campagne hangt. In het laatste geval krijg je goed inzicht in de prestaties van deze doelgroepen en kun je er bodaanpassingen op toepassen, waarmee je het bod voor een specifieke doelgroep verhoogd of juist verlaagd.
Meer informatie over Google Ads
Twijfels over je online marketingbureau? → Lees dan ook: 7 signalen dat je Google Ads bureau er een zooitje van maakt
Zelf meer leren over Google Ads? → Schrijf je dan in: Google Ads Training
Online Search Specialist &
Eigenaar
Rianne Jacobs-Schouten
In 2015 startte Rianne als freelancer. Inmiddels bouwt ze, samen met haar team, hard aan de groei van dTLS. én aan de online groei van haar klanten. Rianne kent alle ins and outs van Google Ads en deelt haar kennis graag.